Näytetään tekstit, joissa on tunniste itsearviointi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste itsearviointi. Näytä kaikki tekstit

tiistai 31. toukokuuta 2016

OP 6: Gaia ja loppuarviointi

1) Kirjoita merkintä tämän päivän tunneista. 
1. Päivämäärä ja tunnin aihe
2. Kommentteja Gaiasta: Kerro lyhyesti, mitä tehtiin ja miksi arvelet niin tehdyn.
3. Miten osallistuit Gaiaan (yleiskeskusteluihin, pienryhmäkeskusteluihin, suunnitteluun, argumentointiin, neuvotteluun yms.)? Mikä oli sinulle helppoa roolipelissä? Mikä vaikeaa? Minkä arvosanan antaisit itsellesi ja miksi?
4. Mitä ylipäätään pidit tällaisesta työskentelystä?
5. Käy lukemassa ryhmärooleista Suomen virtuaaliammattikorkeakoulun sivuilta. 

  • Minkä keskusteluroolin valitsit Gaia-harjoituksessa?
  • Mitkä kolme roolia ovat sinulla tavanomaisimpia (=mitkä valitset yleensä)?
  • Mitkä 2-3 roolia haluaisit valita eli mitkä ovat sellaisia rooleja, joissa toivoisit olevasi/osaavasi?
6. Mitä kokoukseen täysipainoisesti osallistuminen vaatii?


2) Selaa oppimispäiväkirjaasi. Varmista, että siitä löytyvät seuraavat merkinnät: (Huom! Jos jokin merkintä puuttuu, tee se viimeistään nyt.)

  1. OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? (oppimispäiväkirjaan - blogiin tai vihkoon) 
  2. Kokouskoe ja OP 2 (oppimispäiväkirjatehtävä 2) 
  3. OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot 
  4. OP 4: Neuvottelut ja muistio 
  5. OP 5: Kokous ja pöytäkirja
Varmista myös, että oppimispäiväkirjastasi löytyy
-kokouskokeen asiat (ajatuskartta + lyhyt esseevastaus roolittomasta kokouksesta)
-koulussa käydyn neuvottelun muistio ja itsearviointi
-koulussä käydyn kokouksen pöytäkirja ja itsearviointi



3) Kirjoita vihkoosi seuraavien virkkeiden alut ja jatka niitä:

  • Tutussa seurassa olen...
  • Tuntemattomien kanssa olen...
  • Nautin sellaisista viestinnällisistä tilanteista...
  • Pelkään sellaisia viesinnällisiä tilanteita, joissa...
  • Minulle on helpompaa esiintyä yksin/ryhmässä siksi että...
  • Tällä kurssilla opin
    • omasta henkilökohtaisesta viestinnästäni...
    • itsestäni ammattiviestijänä...
    • kokouksista...
    • neuvotteluista...
    • keskusteluista...
  • Opettajan kannattaisi ensi kerralla tällä kurssilla...

4) Lue alla olevat kurssin tavoitteet.

  • Opiskelija 
    • osaa keskustella muiden kanssa asiallisesti
    • osaa kuunnella muita
    • osaa toimia neuvotteluissa ja laatia neuvotteluasiakirjoja
    • osaa toimia kokouksissa ja laatia kokousasiakirjoja
    • osallistuu alakohtaiseen työelämän puheviestintätilanteeseen
    • osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
  • Kuinka hyvin mielestäsi osaat näitä asioita? Anna kustakin taidosta itsellesi arvosana (1=tyydyttävä, 2=hyvä ja 3=kiitettävä).
  • Perustele, minkä arvosanan sinun pitäisi saada koko kurssista.
5) Ota oppimispäiväkirjasi mukaan kurssin viimeiselle tunnille (to 2.6.), sillä tunnilla jokainen esittelee oppimispäiväkirjansa opettajalle ja käy arvosananeuvottelut.

maanantai 28. maaliskuuta 2016

Minä ja puheviestintä

Lue ja tee Ammattilainen viestii -oppikirjasta (paperille tai blogiin)

  • S. 66: alkukartoitus
  • S. 68: tehtävät: Ammattilaisen viestintätilanteet
  • Lue s. 67-73
  • Selitä sanat ja se, miten ne liittyvät puheviestintään:
    • Tilannetaju
    • Small talk
    • Ensivaikutelma
Tee seuraavat tehtävät paperille ja palauta se opettajalle:



maanantai 7. joulukuuta 2015

TVT-kurssin koe, tehtävä 4

Selaa, mitä kaikkea sinulla on blogissasi. Tee sitten uusi blogiteksti, jossa kerrot, mitä kaikkea olet oppinut tällä kurssilla. Kerro myös, mikä on ollut vaikeaa ja miten sinun mielestäsi tällä kurssilla olisi pitänyt vielä käydä.

Linkitä lopuksi tekstiisi paras kurssityösi. Perustele se.

Keksi itse tekstillesi otsikko. Tunnisteiksi koe, tvt, itsearviointi.

Yritä tehdä blogitekstistäsi mahdollisimman hienoa!