Näytetään tekstit, joissa on tunniste oppimispäiväkirja. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste oppimispäiväkirja. Näytä kaikki tekstit

perjantai 13. tammikuuta 2017

Taide ja kulttuuri: Kulttuurivierailut

Taide ja kulttuuri -kurssilla tehdään vierailuja erilaisiin kulttuurikohteisiin, jotka olette itse valinneet. Yhtenä palautettavana kurssitehtävänä on pitää oppimispäiväkirjaa vierailuista. Voit tehdä jokaisesta käynnistä oman postauksen tai sitten keräät kaikki käynnit yhdelle tekstille. Käynneistä kannattaa kirjoitaa heti, kun niistä vielä muistaa jotain.

Kirjaa joka käynnistä ylös seuraavia asioita:
  • Päivämäärä ja kohde, jossa käytiin
  • Kerro lyhyesti, millaisesta kohteesta on kyse (=mitä siellä tehdään, mahdollisesti historiasta).
  • Mitä ajatuksia ja pohdintoja käynti sinussa herätti?
  • Voisitko ajatella käyväsi kohteessa uudelleen tai omatoimisesti?
HUOM!
Jokaisen tulee käydä yhtä monessa kulttuurikohteessa! Jos siis joudut olemaan poissa, tee itsenäisiä vierailuja kulttuurikohteisiin ja pidä niistä päiväkirjaa.

Otsikoksi Taidetta ja kulttuuria Forssan seudulla -oppimispäiväkirja, tunnisteiksi taide ja kulttuuri, oppimispäiväkirja.

CC BY Anu Kaseva

tiistai 31. toukokuuta 2016

OP 6: Gaia ja loppuarviointi

1) Kirjoita merkintä tämän päivän tunneista. 
1. Päivämäärä ja tunnin aihe
2. Kommentteja Gaiasta: Kerro lyhyesti, mitä tehtiin ja miksi arvelet niin tehdyn.
3. Miten osallistuit Gaiaan (yleiskeskusteluihin, pienryhmäkeskusteluihin, suunnitteluun, argumentointiin, neuvotteluun yms.)? Mikä oli sinulle helppoa roolipelissä? Mikä vaikeaa? Minkä arvosanan antaisit itsellesi ja miksi?
4. Mitä ylipäätään pidit tällaisesta työskentelystä?
5. Käy lukemassa ryhmärooleista Suomen virtuaaliammattikorkeakoulun sivuilta. 

  • Minkä keskusteluroolin valitsit Gaia-harjoituksessa?
  • Mitkä kolme roolia ovat sinulla tavanomaisimpia (=mitkä valitset yleensä)?
  • Mitkä 2-3 roolia haluaisit valita eli mitkä ovat sellaisia rooleja, joissa toivoisit olevasi/osaavasi?
6. Mitä kokoukseen täysipainoisesti osallistuminen vaatii?


2) Selaa oppimispäiväkirjaasi. Varmista, että siitä löytyvät seuraavat merkinnät: (Huom! Jos jokin merkintä puuttuu, tee se viimeistään nyt.)

  1. OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? (oppimispäiväkirjaan - blogiin tai vihkoon) 
  2. Kokouskoe ja OP 2 (oppimispäiväkirjatehtävä 2) 
  3. OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot 
  4. OP 4: Neuvottelut ja muistio 
  5. OP 5: Kokous ja pöytäkirja
Varmista myös, että oppimispäiväkirjastasi löytyy
-kokouskokeen asiat (ajatuskartta + lyhyt esseevastaus roolittomasta kokouksesta)
-koulussa käydyn neuvottelun muistio ja itsearviointi
-koulussä käydyn kokouksen pöytäkirja ja itsearviointi



3) Kirjoita vihkoosi seuraavien virkkeiden alut ja jatka niitä:

  • Tutussa seurassa olen...
  • Tuntemattomien kanssa olen...
  • Nautin sellaisista viestinnällisistä tilanteista...
  • Pelkään sellaisia viesinnällisiä tilanteita, joissa...
  • Minulle on helpompaa esiintyä yksin/ryhmässä siksi että...
  • Tällä kurssilla opin
    • omasta henkilökohtaisesta viestinnästäni...
    • itsestäni ammattiviestijänä...
    • kokouksista...
    • neuvotteluista...
    • keskusteluista...
  • Opettajan kannattaisi ensi kerralla tällä kurssilla...

4) Lue alla olevat kurssin tavoitteet.

  • Opiskelija 
    • osaa keskustella muiden kanssa asiallisesti
    • osaa kuunnella muita
    • osaa toimia neuvotteluissa ja laatia neuvotteluasiakirjoja
    • osaa toimia kokouksissa ja laatia kokousasiakirjoja
    • osallistuu alakohtaiseen työelämän puheviestintätilanteeseen
    • osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
  • Kuinka hyvin mielestäsi osaat näitä asioita? Anna kustakin taidosta itsellesi arvosana (1=tyydyttävä, 2=hyvä ja 3=kiitettävä).
  • Perustele, minkä arvosanan sinun pitäisi saada koko kurssista.
5) Ota oppimispäiväkirjasi mukaan kurssin viimeiselle tunnille (to 2.6.), sillä tunnilla jokainen esittelee oppimispäiväkirjansa opettajalle ja käy arvosananeuvottelut.

torstai 26. toukokuuta 2016

OP 5: Kokous ja pöytäkirja

Tee kotona loppuun pöytäkirja tunnilla käydystä kokouksesta (oppikirjassa s. 201-202 soveltaen esityslistaamme otsikoita). Lähetä se sähköpostitse opelle, jos et tulostanut sitä tunnilla.

Liimaa itsearviointi kokouskokeesta oppimispäiväkirjaasi.


Oppimispäiväkirjaan:
  1. Päivämäärä ja tunnin aihe
  2. Kerro lyhyesti, mitä tunneilla tehtiin.
  3. Miltä kokouksessa toimiminen tuntui? Miten osallistuit? Mikä mahdollisesti esti sinua osallistumasta niin hyvin kuin olisit osannut?
  4. Mitä opit kokouksessa toimimisesta tämän päivän harjoitusten avulla?
  5. Millainen on mielestäsi hyvä puheenjohtaja? Millainen on hyvä sihteeri?
  6. Osaisitko osallistua oikeaan kokoukseen tämän jälkeen? Jos et, mikä sinua pelottaa tai estää osallistumasta?
  7. Lue Ammattilainen viestii -oppikirjasta s. 190-202.
    • Miksi kokouksia järjestetään ja pidetään? 
    • Mitä eri asiakirjoja kokouksiin liittyy (ennen ja jälkeen)?
    • Tee oppikirjasta s. 193 tehtävät 1 ja 2 ja s. 197 tehtävä

tiistai 24. toukokuuta 2016

OP 4: Neuvottelut ja muistio

Kotitehtävä: 
  • Tee kotona loppuun muistio siitä neuvottelusta, johon osallistuit. Käytä apuna oppikirjan muistiomallia s. 189. Muistiossa erityisen tärkeitä asioita ovat:
    • Neuvottelun aihe = se, mistä neuvotellaan
    • Osallistujat ja heidän edustamat yritykset ja taustayhtiöt
    • Kaikista tärkeintä on se, että muistiosta käy ilmi, mitä olette sopineet ja miten jatketaan tästä eteenpäin
    • Muista asiakirja-asettelu!
  • Palauta muistio sähköpostitse anu.kaseva@fai.fi tai jaa Google Driven kautta: anu.kaseva@gmail.com 
  • Jos et ollut tunnilla, kuvittele neuvottelu, jossa työnantaja ja työntekijä neuvottelevat työntekijän palkankorotuksesta. Tee kuvitellusta neuvottelusta muistio. 

Oppimispäiväkirjaan:

Päivämäärä ja tunnin aihe

Lyhyt selostus, mitä tunnilla tehtiin. Kerro erityisesti teidän ryhmän neuvottelusta.

Arvioi, miten sinä onnistuit. Liimaa itsearviointisi ja saamasi vertaisarviointi oppimispäiväkirjaasi.

Minkä roolin sinä keskustelussa otit tai sait? (Ks. Kuva kuva alapuolella)

Kerro, helpottiko toimintaasi se, että harjoitus tehtiin rooleissa vai vaikeuttiko se osallistumistasi?




Lähde: Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus

tiistai 17. toukokuuta 2016

OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot


Kirjoita äidinkielen oppimispäiväkirjaasi seuraavista asioista: (Huom! Jos olet ollut poissa, tee tehtävä silti. Katso myös alla oleva tuntitehtävälistaus.) 

Oppimispäiväkirjaan:
•Päivämäärä
•Mitä asioita tunnilla käsiteltiin?

•Mitä seuraava sanonta mielestäsi tarkoittaa: Emme kuuntele ymmärtääksemme vaan vastataksemme?
•Mitä ajatuksia tehdyt harjoitukset ja tehtävät minussa herättivät? Mistä opin eniten?
•Arvioi omaa neuvottelutyyliäsi:
(oppikirja s. 180-183)
      1) Oletko asia- vai ihmissuhdekeskeinen?  

      2) Ulospäin suuntautunut vai sisäänpäin suuntautunut?
      3) Hallitseva vai vetäytyvä vai vakuuttava? Arvioi ensin kirjan tekstin mukaan ja tee sitten s. 184  testi. Kirjaa molempien tulokset.
      4) Oletko myönteinen neuvottelija, joka vie keskustelua eteenpäin? Jos et, mitkä ovat suurimmat kompastuskivesi?
•Mitä sinun pitää tehdä, jotta olisit vakuuttavampi neuvottelija? (s. 185)
•Mitä asioita neuvottelijana sinun pitäisi vielä harjoitella? Nimeä kolme taitoa




Tunnilla tehdyt tehtävät:
1) Lue s. 177. Kirjoita, mitä tarkoittaa asiaosaaminen, ihmissuhdeosaaminen ja vaikuttamisen taito neuvottelussa. Anna jokaisesta esimerkki.
2) s. 178 tehtävä

torstai 28. huhtikuuta 2016

OP 2: Kokouskoe

1.  Mene Edun Saisinko puheenvuoron -sivustolla ja tee kaikki sen tehtävät. Tulosta myös tekeleesi sivuston ohjeiden mukaisesti.
  • Huom! Sivustolla ei kannata liikkua vasemmassa yläreunassa olevan nuolen avulla, koska silloin aiemmin tehdyt tiedot pyyhkiytyvät ja urakan joutuu aloittamaan alusta.
  • Jos sinulla on paperinen oppimispäiväkirja, liimaa tehtävät vihkoosi.
  • Jos teet oppimispäiväkirjaa blogiin, palauta tehtävät ensi kerralla.

2. Tee Ammattilainen viestii -oppikirjasta seuraavat tehtävät (esim. oppimispäiväkirjaasi):
  • s. 193: tehtävä 2
  • s. 197: tehtävä 
  • s. 199: tehtävä 2
3. Vastaa lopuksi oppimispäiväkirjaasi seuraaviin kysymyksiin:
  • Mitkä olivat tunnin aiheita? 
  • Miten ryhmän keskustelu mielestäsi sujui? Miten osallistuit itse kokeeseen? Jäikö jotain tärkeää mielestäsi sanomatta?
  • Kuinka paljon tiesit kokouksista etukäteen? Millaisissa kokouksissa olet ollut?
  • Mitä uutta opit? Kuinka hyvin pystyit työskentelemään itsenäisesti?
  • Mihin vakiintunutta kokouskäytäntöä tarvitaan? Miksi sellainen on kehitetty? 
  • Vertaa Killan kokousta vakiintuneeseen kokouksen malliin. Toteutuiko kokous niin kuin olisi pitänyt? Mikä oli samaa, mikä eri?
  • Jos teet oppimispäiväkirjaasi blogiin, otsikoksi Kokoustaidot, tunnisteiksi äidinkieli, ryhmäviestintä, oppimispäiväkirja.

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat?


1. Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? 20.4.2016 (Nämä tiedot otsikoksi)
Silmäile ja lue Ammattilainen viestii -oppikirjasta s. 173-202. Tutustu myös alla oleviin nettisivuihin:
Vastaa sitten oppimispäiväkirjaasi:


  • Mitä on vuorovaikutus? Mitä ovat vuorovaikutustaidot?
  • Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? Millaisia (osa)taitoja niihin kuuluu?
  • Miten vuorovaikutus- ja ryhmäviestintätaitoja voi harjoitella?
  • Mitkä ovat merkonomin työn kannalta tärkeimmät ryhmäviestintätaidot? Mitä niistä pääsit työssäoppimassa harjoittelemaan?
  • Mitkä taidot ovat sinulla parhaiten hallussa? Mitä pitää vielä harjoitella? 
 Lisää tunnin jälkeen:
Mitä opit tänään? Mitä odotat kurssilta?
 ?

maanantai 22. helmikuuta 2016

TOP: Asiakaspalvelu työssäoppimispaikalla

Olette päässeet kunnolliseen työnteon rytmiin työssäoppimisenne aikana. Näyttökeskustelut lähestyvät, joten on aika suunnata ajatuksia tarkemmin asiakaspalveluun. Tällä viikolla oppimispäiväkirjan lisäksi tehtävänä on kirjoittaa toinen blogikirjoitus, jossa vastaatte kokonaisilla virkkeillä seuraaviin kysymyksiin:

  1. Minkälaisia asiakaspalvelun tehtäviä olet työssäoppimispaikallasi tehnyt?
  2. Mainitse kolme asiaa, jotka ovat mielestäsi tärkeitä asiakaspalvelun työntekijällä.
  3. Miten voit omalla työpaikallasi valmistautua myyntitilanteeseen tai asiakkaan kohtaamiseen? Mitä ennakoivia toimia siis teet?
  4. Minkälainen on mielestäsi tehokas myyjä? Mitä tehokkuuteen kuuluu?
  5. Minkälaisia palvelun haasteita olet kohdannut työssäoppimispaikallasi?
  6. Minkälaisia sisäisen markkinoinnin muotoja työpaikallasi käytetään?
  7. Miten kestävä kehitys näkyy työpaikkasi toiminnassa? (Voit vastata esimerkiksi ottamalla kuvia.) 
Otsikoksi Asiakaspalvelu työssäoppimispaikallasi (esim. Asiakaspalvelu Forssan Prismassa), tunnisteiksi aspa, oppimispäiväkirja, top ja työssäoppimispaikkasi nimi.

Huom!
  • Kun tekee kunnolla tämän tehtävän, on näyttökeskustelussa helpompaa!
  • Työssäoppimisen läpipääsyn vaatimuksena on ennalta määrätyn tuntimäärän lisäksi se, että olette pitäneet joka viikko työssäoppimispäiväkirjaa tehneet myös muut työssäoppimistehtävät (tähän mennessä tämä ja työssäoppimispaikan esittely). Siksi viimeistään nyt kannattaa alkaa kirjoitella siitä, mitä olette tehneet tähän mennessä. Jokaisesta viikosta pitää olla oma kirjoitus. 
  • Muistakaa myös kutsua joko Minna (minna.honkala@faiedu.com) tai Jaana (jane.jussila@gmail.com) bloginne lukijoiksi!
    • Miten kutsut opettajan lukijaksi: 
      1. Mene blogisi hallintonäkymään > Valitse Asetukset > Perus > Sivun alareunasta Käyttöoikeudet: Blogin lukijat > Valitse Yksityinen - Vain nämä lukijat > Kirjoita joko jane.jussila@gmail.com TAI minna.honkala@faiedu.com > Tallenna muutokset.

perjantai 29. tammikuuta 2016

Työssäoppimispäiväkirja

Kirjoita omaan blogiisi työssäoppimispäiväkirjaa kerran viikossa, viimeistään kunkin viikon sunnuntaina. Kerro tekstissä vähintään seuraavista asioista kokonaisilla virkkeillä:
  • Mitä olet viikon aikana tehnyt?
  • Mitä olet oppinut tekemisen kautta ja onko tekeminen tullut helpommaksi?
  • Millaisia ongelmia tai haastavia tilanteita tai asiakkaita olet kohdannut? Miten olet selvinnyt niistä?
  • Mitkä asiat ovat jääneet mietityttämään sinua?
  • Mitä toivot pääseväsi tekemään ensi viikolla?
  • Halutessasi voit lisätä blogiisi myös kuvia. Huom! Muista kysyä kuvauslupa työnantajaltasi!
Otsikoksi: Ensimmäinen/Toinen/Kolmas jne. viikko työssäoppimassa (+työpaikan nimi).
Tunnisteiksi: top, aspa, oppimispäiväkirja + työssäoppimispaikan nimi 

Opettavaista työssäoppimista teille kaikille! 

CC BY 2: Betsey Johnson - Stanford Shopping Center