Näytetään tekstit, joissa on tunniste neuvottelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste neuvottelu. Näytä kaikki tekstit

tiistai 31. toukokuuta 2016

OP 6: Gaia ja loppuarviointi

1) Kirjoita merkintä tämän päivän tunneista. 
1. Päivämäärä ja tunnin aihe
2. Kommentteja Gaiasta: Kerro lyhyesti, mitä tehtiin ja miksi arvelet niin tehdyn.
3. Miten osallistuit Gaiaan (yleiskeskusteluihin, pienryhmäkeskusteluihin, suunnitteluun, argumentointiin, neuvotteluun yms.)? Mikä oli sinulle helppoa roolipelissä? Mikä vaikeaa? Minkä arvosanan antaisit itsellesi ja miksi?
4. Mitä ylipäätään pidit tällaisesta työskentelystä?
5. Käy lukemassa ryhmärooleista Suomen virtuaaliammattikorkeakoulun sivuilta. 

  • Minkä keskusteluroolin valitsit Gaia-harjoituksessa?
  • Mitkä kolme roolia ovat sinulla tavanomaisimpia (=mitkä valitset yleensä)?
  • Mitkä 2-3 roolia haluaisit valita eli mitkä ovat sellaisia rooleja, joissa toivoisit olevasi/osaavasi?
6. Mitä kokoukseen täysipainoisesti osallistuminen vaatii?


2) Selaa oppimispäiväkirjaasi. Varmista, että siitä löytyvät seuraavat merkinnät: (Huom! Jos jokin merkintä puuttuu, tee se viimeistään nyt.)

  1. OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? (oppimispäiväkirjaan - blogiin tai vihkoon) 
  2. Kokouskoe ja OP 2 (oppimispäiväkirjatehtävä 2) 
  3. OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot 
  4. OP 4: Neuvottelut ja muistio 
  5. OP 5: Kokous ja pöytäkirja
Varmista myös, että oppimispäiväkirjastasi löytyy
-kokouskokeen asiat (ajatuskartta + lyhyt esseevastaus roolittomasta kokouksesta)
-koulussa käydyn neuvottelun muistio ja itsearviointi
-koulussä käydyn kokouksen pöytäkirja ja itsearviointi



3) Kirjoita vihkoosi seuraavien virkkeiden alut ja jatka niitä:

  • Tutussa seurassa olen...
  • Tuntemattomien kanssa olen...
  • Nautin sellaisista viestinnällisistä tilanteista...
  • Pelkään sellaisia viesinnällisiä tilanteita, joissa...
  • Minulle on helpompaa esiintyä yksin/ryhmässä siksi että...
  • Tällä kurssilla opin
    • omasta henkilökohtaisesta viestinnästäni...
    • itsestäni ammattiviestijänä...
    • kokouksista...
    • neuvotteluista...
    • keskusteluista...
  • Opettajan kannattaisi ensi kerralla tällä kurssilla...

4) Lue alla olevat kurssin tavoitteet.

  • Opiskelija 
    • osaa keskustella muiden kanssa asiallisesti
    • osaa kuunnella muita
    • osaa toimia neuvotteluissa ja laatia neuvotteluasiakirjoja
    • osaa toimia kokouksissa ja laatia kokousasiakirjoja
    • osallistuu alakohtaiseen työelämän puheviestintätilanteeseen
    • osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
  • Kuinka hyvin mielestäsi osaat näitä asioita? Anna kustakin taidosta itsellesi arvosana (1=tyydyttävä, 2=hyvä ja 3=kiitettävä).
  • Perustele, minkä arvosanan sinun pitäisi saada koko kurssista.
5) Ota oppimispäiväkirjasi mukaan kurssin viimeiselle tunnille (to 2.6.), sillä tunnilla jokainen esittelee oppimispäiväkirjansa opettajalle ja käy arvosananeuvottelut.

tiistai 24. toukokuuta 2016

OP 4: Neuvottelut ja muistio

Kotitehtävä: 
  • Tee kotona loppuun muistio siitä neuvottelusta, johon osallistuit. Käytä apuna oppikirjan muistiomallia s. 189. Muistiossa erityisen tärkeitä asioita ovat:
    • Neuvottelun aihe = se, mistä neuvotellaan
    • Osallistujat ja heidän edustamat yritykset ja taustayhtiöt
    • Kaikista tärkeintä on se, että muistiosta käy ilmi, mitä olette sopineet ja miten jatketaan tästä eteenpäin
    • Muista asiakirja-asettelu!
  • Palauta muistio sähköpostitse anu.kaseva@fai.fi tai jaa Google Driven kautta: anu.kaseva@gmail.com 
  • Jos et ollut tunnilla, kuvittele neuvottelu, jossa työnantaja ja työntekijä neuvottelevat työntekijän palkankorotuksesta. Tee kuvitellusta neuvottelusta muistio. 

Oppimispäiväkirjaan:

Päivämäärä ja tunnin aihe

Lyhyt selostus, mitä tunnilla tehtiin. Kerro erityisesti teidän ryhmän neuvottelusta.

Arvioi, miten sinä onnistuit. Liimaa itsearviointisi ja saamasi vertaisarviointi oppimispäiväkirjaasi.

Minkä roolin sinä keskustelussa otit tai sait? (Ks. Kuva kuva alapuolella)

Kerro, helpottiko toimintaasi se, että harjoitus tehtiin rooleissa vai vaikeuttiko se osallistumistasi?




Lähde: Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus

tiistai 17. toukokuuta 2016

OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot


Kirjoita äidinkielen oppimispäiväkirjaasi seuraavista asioista: (Huom! Jos olet ollut poissa, tee tehtävä silti. Katso myös alla oleva tuntitehtävälistaus.) 

Oppimispäiväkirjaan:
•Päivämäärä
•Mitä asioita tunnilla käsiteltiin?

•Mitä seuraava sanonta mielestäsi tarkoittaa: Emme kuuntele ymmärtääksemme vaan vastataksemme?
•Mitä ajatuksia tehdyt harjoitukset ja tehtävät minussa herättivät? Mistä opin eniten?
•Arvioi omaa neuvottelutyyliäsi:
(oppikirja s. 180-183)
      1) Oletko asia- vai ihmissuhdekeskeinen?  

      2) Ulospäin suuntautunut vai sisäänpäin suuntautunut?
      3) Hallitseva vai vetäytyvä vai vakuuttava? Arvioi ensin kirjan tekstin mukaan ja tee sitten s. 184  testi. Kirjaa molempien tulokset.
      4) Oletko myönteinen neuvottelija, joka vie keskustelua eteenpäin? Jos et, mitkä ovat suurimmat kompastuskivesi?
•Mitä sinun pitää tehdä, jotta olisit vakuuttavampi neuvottelija? (s. 185)
•Mitä asioita neuvottelijana sinun pitäisi vielä harjoitella? Nimeä kolme taitoa




Tunnilla tehdyt tehtävät:
1) Lue s. 177. Kirjoita, mitä tarkoittaa asiaosaaminen, ihmissuhdeosaaminen ja vaikuttamisen taito neuvottelussa. Anna jokaisesta esimerkki.
2) s. 178 tehtävä