Näytetään tekstit, joissa on tunniste ryhmäviestintä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ryhmäviestintä. Näytä kaikki tekstit

tiistai 31. toukokuuta 2016

OP 6: Gaia ja loppuarviointi

1) Kirjoita merkintä tämän päivän tunneista. 
1. Päivämäärä ja tunnin aihe
2. Kommentteja Gaiasta: Kerro lyhyesti, mitä tehtiin ja miksi arvelet niin tehdyn.
3. Miten osallistuit Gaiaan (yleiskeskusteluihin, pienryhmäkeskusteluihin, suunnitteluun, argumentointiin, neuvotteluun yms.)? Mikä oli sinulle helppoa roolipelissä? Mikä vaikeaa? Minkä arvosanan antaisit itsellesi ja miksi?
4. Mitä ylipäätään pidit tällaisesta työskentelystä?
5. Käy lukemassa ryhmärooleista Suomen virtuaaliammattikorkeakoulun sivuilta. 

  • Minkä keskusteluroolin valitsit Gaia-harjoituksessa?
  • Mitkä kolme roolia ovat sinulla tavanomaisimpia (=mitkä valitset yleensä)?
  • Mitkä 2-3 roolia haluaisit valita eli mitkä ovat sellaisia rooleja, joissa toivoisit olevasi/osaavasi?
6. Mitä kokoukseen täysipainoisesti osallistuminen vaatii?


2) Selaa oppimispäiväkirjaasi. Varmista, että siitä löytyvät seuraavat merkinnät: (Huom! Jos jokin merkintä puuttuu, tee se viimeistään nyt.)

  1. OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? (oppimispäiväkirjaan - blogiin tai vihkoon) 
  2. Kokouskoe ja OP 2 (oppimispäiväkirjatehtävä 2) 
  3. OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot 
  4. OP 4: Neuvottelut ja muistio 
  5. OP 5: Kokous ja pöytäkirja
Varmista myös, että oppimispäiväkirjastasi löytyy
-kokouskokeen asiat (ajatuskartta + lyhyt esseevastaus roolittomasta kokouksesta)
-koulussa käydyn neuvottelun muistio ja itsearviointi
-koulussä käydyn kokouksen pöytäkirja ja itsearviointi



3) Kirjoita vihkoosi seuraavien virkkeiden alut ja jatka niitä:

  • Tutussa seurassa olen...
  • Tuntemattomien kanssa olen...
  • Nautin sellaisista viestinnällisistä tilanteista...
  • Pelkään sellaisia viesinnällisiä tilanteita, joissa...
  • Minulle on helpompaa esiintyä yksin/ryhmässä siksi että...
  • Tällä kurssilla opin
    • omasta henkilökohtaisesta viestinnästäni...
    • itsestäni ammattiviestijänä...
    • kokouksista...
    • neuvotteluista...
    • keskusteluista...
  • Opettajan kannattaisi ensi kerralla tällä kurssilla...

4) Lue alla olevat kurssin tavoitteet.

  • Opiskelija 
    • osaa keskustella muiden kanssa asiallisesti
    • osaa kuunnella muita
    • osaa toimia neuvotteluissa ja laatia neuvotteluasiakirjoja
    • osaa toimia kokouksissa ja laatia kokousasiakirjoja
    • osallistuu alakohtaiseen työelämän puheviestintätilanteeseen
    • osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
  • Kuinka hyvin mielestäsi osaat näitä asioita? Anna kustakin taidosta itsellesi arvosana (1=tyydyttävä, 2=hyvä ja 3=kiitettävä).
  • Perustele, minkä arvosanan sinun pitäisi saada koko kurssista.
5) Ota oppimispäiväkirjasi mukaan kurssin viimeiselle tunnille (to 2.6.), sillä tunnilla jokainen esittelee oppimispäiväkirjansa opettajalle ja käy arvosananeuvottelut.

torstai 26. toukokuuta 2016

OP 5: Kokous ja pöytäkirja

Tee kotona loppuun pöytäkirja tunnilla käydystä kokouksesta (oppikirjassa s. 201-202 soveltaen esityslistaamme otsikoita). Lähetä se sähköpostitse opelle, jos et tulostanut sitä tunnilla.

Liimaa itsearviointi kokouskokeesta oppimispäiväkirjaasi.


Oppimispäiväkirjaan:
  1. Päivämäärä ja tunnin aihe
  2. Kerro lyhyesti, mitä tunneilla tehtiin.
  3. Miltä kokouksessa toimiminen tuntui? Miten osallistuit? Mikä mahdollisesti esti sinua osallistumasta niin hyvin kuin olisit osannut?
  4. Mitä opit kokouksessa toimimisesta tämän päivän harjoitusten avulla?
  5. Millainen on mielestäsi hyvä puheenjohtaja? Millainen on hyvä sihteeri?
  6. Osaisitko osallistua oikeaan kokoukseen tämän jälkeen? Jos et, mikä sinua pelottaa tai estää osallistumasta?
  7. Lue Ammattilainen viestii -oppikirjasta s. 190-202.
    • Miksi kokouksia järjestetään ja pidetään? 
    • Mitä eri asiakirjoja kokouksiin liittyy (ennen ja jälkeen)?
    • Tee oppikirjasta s. 193 tehtävät 1 ja 2 ja s. 197 tehtävä

tiistai 24. toukokuuta 2016

OP 4: Neuvottelut ja muistio

Kotitehtävä: 
  • Tee kotona loppuun muistio siitä neuvottelusta, johon osallistuit. Käytä apuna oppikirjan muistiomallia s. 189. Muistiossa erityisen tärkeitä asioita ovat:
    • Neuvottelun aihe = se, mistä neuvotellaan
    • Osallistujat ja heidän edustamat yritykset ja taustayhtiöt
    • Kaikista tärkeintä on se, että muistiosta käy ilmi, mitä olette sopineet ja miten jatketaan tästä eteenpäin
    • Muista asiakirja-asettelu!
  • Palauta muistio sähköpostitse anu.kaseva@fai.fi tai jaa Google Driven kautta: anu.kaseva@gmail.com 
  • Jos et ollut tunnilla, kuvittele neuvottelu, jossa työnantaja ja työntekijä neuvottelevat työntekijän palkankorotuksesta. Tee kuvitellusta neuvottelusta muistio. 

Oppimispäiväkirjaan:

Päivämäärä ja tunnin aihe

Lyhyt selostus, mitä tunnilla tehtiin. Kerro erityisesti teidän ryhmän neuvottelusta.

Arvioi, miten sinä onnistuit. Liimaa itsearviointisi ja saamasi vertaisarviointi oppimispäiväkirjaasi.

Minkä roolin sinä keskustelussa otit tai sait? (Ks. Kuva kuva alapuolella)

Kerro, helpottiko toimintaasi se, että harjoitus tehtiin rooleissa vai vaikeuttiko se osallistumistasi?




Lähde: Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus

tiistai 17. toukokuuta 2016

OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot


Kirjoita äidinkielen oppimispäiväkirjaasi seuraavista asioista: (Huom! Jos olet ollut poissa, tee tehtävä silti. Katso myös alla oleva tuntitehtävälistaus.) 

Oppimispäiväkirjaan:
•Päivämäärä
•Mitä asioita tunnilla käsiteltiin?

•Mitä seuraava sanonta mielestäsi tarkoittaa: Emme kuuntele ymmärtääksemme vaan vastataksemme?
•Mitä ajatuksia tehdyt harjoitukset ja tehtävät minussa herättivät? Mistä opin eniten?
•Arvioi omaa neuvottelutyyliäsi:
(oppikirja s. 180-183)
      1) Oletko asia- vai ihmissuhdekeskeinen?  

      2) Ulospäin suuntautunut vai sisäänpäin suuntautunut?
      3) Hallitseva vai vetäytyvä vai vakuuttava? Arvioi ensin kirjan tekstin mukaan ja tee sitten s. 184  testi. Kirjaa molempien tulokset.
      4) Oletko myönteinen neuvottelija, joka vie keskustelua eteenpäin? Jos et, mitkä ovat suurimmat kompastuskivesi?
•Mitä sinun pitää tehdä, jotta olisit vakuuttavampi neuvottelija? (s. 185)
•Mitä asioita neuvottelijana sinun pitäisi vielä harjoitella? Nimeä kolme taitoa




Tunnilla tehdyt tehtävät:
1) Lue s. 177. Kirjoita, mitä tarkoittaa asiaosaaminen, ihmissuhdeosaaminen ja vaikuttamisen taito neuvottelussa. Anna jokaisesta esimerkki.
2) s. 178 tehtävä

torstai 28. huhtikuuta 2016

OP 2: Kokouskoe

1.  Mene Edun Saisinko puheenvuoron -sivustolla ja tee kaikki sen tehtävät. Tulosta myös tekeleesi sivuston ohjeiden mukaisesti.
  • Huom! Sivustolla ei kannata liikkua vasemmassa yläreunassa olevan nuolen avulla, koska silloin aiemmin tehdyt tiedot pyyhkiytyvät ja urakan joutuu aloittamaan alusta.
  • Jos sinulla on paperinen oppimispäiväkirja, liimaa tehtävät vihkoosi.
  • Jos teet oppimispäiväkirjaa blogiin, palauta tehtävät ensi kerralla.

2. Tee Ammattilainen viestii -oppikirjasta seuraavat tehtävät (esim. oppimispäiväkirjaasi):
  • s. 193: tehtävä 2
  • s. 197: tehtävä 
  • s. 199: tehtävä 2
3. Vastaa lopuksi oppimispäiväkirjaasi seuraaviin kysymyksiin:
  • Mitkä olivat tunnin aiheita? 
  • Miten ryhmän keskustelu mielestäsi sujui? Miten osallistuit itse kokeeseen? Jäikö jotain tärkeää mielestäsi sanomatta?
  • Kuinka paljon tiesit kokouksista etukäteen? Millaisissa kokouksissa olet ollut?
  • Mitä uutta opit? Kuinka hyvin pystyit työskentelemään itsenäisesti?
  • Mihin vakiintunutta kokouskäytäntöä tarvitaan? Miksi sellainen on kehitetty? 
  • Vertaa Killan kokousta vakiintuneeseen kokouksen malliin. Toteutuiko kokous niin kuin olisi pitänyt? Mikä oli samaa, mikä eri?
  • Jos teet oppimispäiväkirjaasi blogiin, otsikoksi Kokoustaidot, tunnisteiksi äidinkieli, ryhmäviestintä, oppimispäiväkirja.

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat?


1. Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? 20.4.2016 (Nämä tiedot otsikoksi)
Silmäile ja lue Ammattilainen viestii -oppikirjasta s. 173-202. Tutustu myös alla oleviin nettisivuihin:
Vastaa sitten oppimispäiväkirjaasi:


  • Mitä on vuorovaikutus? Mitä ovat vuorovaikutustaidot?
  • Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? Millaisia (osa)taitoja niihin kuuluu?
  • Miten vuorovaikutus- ja ryhmäviestintätaitoja voi harjoitella?
  • Mitkä ovat merkonomin työn kannalta tärkeimmät ryhmäviestintätaidot? Mitä niistä pääsit työssäoppimassa harjoittelemaan?
  • Mitkä taidot ovat sinulla parhaiten hallussa? Mitä pitää vielä harjoitella? 
 Lisää tunnin jälkeen:
Mitä opit tänään? Mitä odotat kurssilta?
 ?