Näytetään tekstit, joissa on tunniste kokous. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kokous. Näytä kaikki tekstit

tiistai 31. toukokuuta 2016

OP 6: Gaia ja loppuarviointi

1) Kirjoita merkintä tämän päivän tunneista. 
1. Päivämäärä ja tunnin aihe
2. Kommentteja Gaiasta: Kerro lyhyesti, mitä tehtiin ja miksi arvelet niin tehdyn.
3. Miten osallistuit Gaiaan (yleiskeskusteluihin, pienryhmäkeskusteluihin, suunnitteluun, argumentointiin, neuvotteluun yms.)? Mikä oli sinulle helppoa roolipelissä? Mikä vaikeaa? Minkä arvosanan antaisit itsellesi ja miksi?
4. Mitä ylipäätään pidit tällaisesta työskentelystä?
5. Käy lukemassa ryhmärooleista Suomen virtuaaliammattikorkeakoulun sivuilta. 

  • Minkä keskusteluroolin valitsit Gaia-harjoituksessa?
  • Mitkä kolme roolia ovat sinulla tavanomaisimpia (=mitkä valitset yleensä)?
  • Mitkä 2-3 roolia haluaisit valita eli mitkä ovat sellaisia rooleja, joissa toivoisit olevasi/osaavasi?
6. Mitä kokoukseen täysipainoisesti osallistuminen vaatii?


2) Selaa oppimispäiväkirjaasi. Varmista, että siitä löytyvät seuraavat merkinnät: (Huom! Jos jokin merkintä puuttuu, tee se viimeistään nyt.)

  1. OP 1: Mitä ryhmäviestintätaidot ovat? (oppimispäiväkirjaan - blogiin tai vihkoon) 
  2. Kokouskoe ja OP 2 (oppimispäiväkirjatehtävä 2) 
  3. OP 3: Keskustelu- ja neuvottelutaidot 
  4. OP 4: Neuvottelut ja muistio 
  5. OP 5: Kokous ja pöytäkirja
Varmista myös, että oppimispäiväkirjastasi löytyy
-kokouskokeen asiat (ajatuskartta + lyhyt esseevastaus roolittomasta kokouksesta)
-koulussa käydyn neuvottelun muistio ja itsearviointi
-koulussä käydyn kokouksen pöytäkirja ja itsearviointi



3) Kirjoita vihkoosi seuraavien virkkeiden alut ja jatka niitä:

  • Tutussa seurassa olen...
  • Tuntemattomien kanssa olen...
  • Nautin sellaisista viestinnällisistä tilanteista...
  • Pelkään sellaisia viesinnällisiä tilanteita, joissa...
  • Minulle on helpompaa esiintyä yksin/ryhmässä siksi että...
  • Tällä kurssilla opin
    • omasta henkilökohtaisesta viestinnästäni...
    • itsestäni ammattiviestijänä...
    • kokouksista...
    • neuvotteluista...
    • keskusteluista...
  • Opettajan kannattaisi ensi kerralla tällä kurssilla...

4) Lue alla olevat kurssin tavoitteet.

  • Opiskelija 
    • osaa keskustella muiden kanssa asiallisesti
    • osaa kuunnella muita
    • osaa toimia neuvotteluissa ja laatia neuvotteluasiakirjoja
    • osaa toimia kokouksissa ja laatia kokousasiakirjoja
    • osallistuu alakohtaiseen työelämän puheviestintätilanteeseen
    • osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
  • Kuinka hyvin mielestäsi osaat näitä asioita? Anna kustakin taidosta itsellesi arvosana (1=tyydyttävä, 2=hyvä ja 3=kiitettävä).
  • Perustele, minkä arvosanan sinun pitäisi saada koko kurssista.
5) Ota oppimispäiväkirjasi mukaan kurssin viimeiselle tunnille (to 2.6.), sillä tunnilla jokainen esittelee oppimispäiväkirjansa opettajalle ja käy arvosananeuvottelut.

torstai 26. toukokuuta 2016

OP 5: Kokous ja pöytäkirja

Tee kotona loppuun pöytäkirja tunnilla käydystä kokouksesta (oppikirjassa s. 201-202 soveltaen esityslistaamme otsikoita). Lähetä se sähköpostitse opelle, jos et tulostanut sitä tunnilla.

Liimaa itsearviointi kokouskokeesta oppimispäiväkirjaasi.


Oppimispäiväkirjaan:
  1. Päivämäärä ja tunnin aihe
  2. Kerro lyhyesti, mitä tunneilla tehtiin.
  3. Miltä kokouksessa toimiminen tuntui? Miten osallistuit? Mikä mahdollisesti esti sinua osallistumasta niin hyvin kuin olisit osannut?
  4. Mitä opit kokouksessa toimimisesta tämän päivän harjoitusten avulla?
  5. Millainen on mielestäsi hyvä puheenjohtaja? Millainen on hyvä sihteeri?
  6. Osaisitko osallistua oikeaan kokoukseen tämän jälkeen? Jos et, mikä sinua pelottaa tai estää osallistumasta?
  7. Lue Ammattilainen viestii -oppikirjasta s. 190-202.
    • Miksi kokouksia järjestetään ja pidetään? 
    • Mitä eri asiakirjoja kokouksiin liittyy (ennen ja jälkeen)?
    • Tee oppikirjasta s. 193 tehtävät 1 ja 2 ja s. 197 tehtävä

torstai 28. huhtikuuta 2016

OP 2: Kokouskoe

1.  Mene Edun Saisinko puheenvuoron -sivustolla ja tee kaikki sen tehtävät. Tulosta myös tekeleesi sivuston ohjeiden mukaisesti.
  • Huom! Sivustolla ei kannata liikkua vasemmassa yläreunassa olevan nuolen avulla, koska silloin aiemmin tehdyt tiedot pyyhkiytyvät ja urakan joutuu aloittamaan alusta.
  • Jos sinulla on paperinen oppimispäiväkirja, liimaa tehtävät vihkoosi.
  • Jos teet oppimispäiväkirjaa blogiin, palauta tehtävät ensi kerralla.

2. Tee Ammattilainen viestii -oppikirjasta seuraavat tehtävät (esim. oppimispäiväkirjaasi):
  • s. 193: tehtävä 2
  • s. 197: tehtävä 
  • s. 199: tehtävä 2
3. Vastaa lopuksi oppimispäiväkirjaasi seuraaviin kysymyksiin:
  • Mitkä olivat tunnin aiheita? 
  • Miten ryhmän keskustelu mielestäsi sujui? Miten osallistuit itse kokeeseen? Jäikö jotain tärkeää mielestäsi sanomatta?
  • Kuinka paljon tiesit kokouksista etukäteen? Millaisissa kokouksissa olet ollut?
  • Mitä uutta opit? Kuinka hyvin pystyit työskentelemään itsenäisesti?
  • Mihin vakiintunutta kokouskäytäntöä tarvitaan? Miksi sellainen on kehitetty? 
  • Vertaa Killan kokousta vakiintuneeseen kokouksen malliin. Toteutuiko kokous niin kuin olisi pitänyt? Mikä oli samaa, mikä eri?
  • Jos teet oppimispäiväkirjaasi blogiin, otsikoksi Kokoustaidot, tunnisteiksi äidinkieli, ryhmäviestintä, oppimispäiväkirja.