Näytetään tekstit, joissa on tunniste aspa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste aspa. Näytä kaikki tekstit

torstai 2. kesäkuuta 2016

Kevään koonti

On kevään viimeinen koulupäivä. On siis aika summata, miten ensimmäinen opiskeluvuosi Kauppiksessa on mennyt. Tee uusi teksti, jonka otsikoksi kirjoitat Ensimmäinen vuosi Kauppiksessa.  Tunnisteiksi tulee reflektointi, minä, ASPA, koonti.

1) Käy ensin ottamassa kuva tai kuvakollaasi, joka tiivistää tämän päivän fiilikset. Liitä se kirjoituksesi kuvitukseksi. (Esim. lähetä se sähköpostiisi, jos et omista Blogger-sovellusta.)

2) Kerro ja pohdi kuvan vieressä kirjoituksessasi seuraavia asioita:
  • Mitä kaikkea olet oppinut ensimmäisen vuoden aikana aineista, joita Kauppiksessa on? 
  • Mitä olet oppinut itsestäsi?
  • Mitkä kurssit ovat olleet mielenkiintoisimpia? Mitkä tylsimpiä?
  • Millainen fiilis sinulla on nyt merkonomiopinnoista? Onko opiskelu ollut sellaista kuin ajattelit? Mitä ongelmia sinulla on ollut? Missä olet onnistunut?
  • Mitkä ovat olleet kuluneen vuoden kolme tähtihetkeäsi, jotka ovat jääneet parhaiten mieleen?
  • Anna jokin opiskeluun liittyvä lupaus ensi vuodeksi (=mitä lupaat parantaa ensi vuonna)!

maanantai 22. helmikuuta 2016

TOP: Asiakaspalvelu työssäoppimispaikalla

Olette päässeet kunnolliseen työnteon rytmiin työssäoppimisenne aikana. Näyttökeskustelut lähestyvät, joten on aika suunnata ajatuksia tarkemmin asiakaspalveluun. Tällä viikolla oppimispäiväkirjan lisäksi tehtävänä on kirjoittaa toinen blogikirjoitus, jossa vastaatte kokonaisilla virkkeillä seuraaviin kysymyksiin:

  1. Minkälaisia asiakaspalvelun tehtäviä olet työssäoppimispaikallasi tehnyt?
  2. Mainitse kolme asiaa, jotka ovat mielestäsi tärkeitä asiakaspalvelun työntekijällä.
  3. Miten voit omalla työpaikallasi valmistautua myyntitilanteeseen tai asiakkaan kohtaamiseen? Mitä ennakoivia toimia siis teet?
  4. Minkälainen on mielestäsi tehokas myyjä? Mitä tehokkuuteen kuuluu?
  5. Minkälaisia palvelun haasteita olet kohdannut työssäoppimispaikallasi?
  6. Minkälaisia sisäisen markkinoinnin muotoja työpaikallasi käytetään?
  7. Miten kestävä kehitys näkyy työpaikkasi toiminnassa? (Voit vastata esimerkiksi ottamalla kuvia.) 
Otsikoksi Asiakaspalvelu työssäoppimispaikallasi (esim. Asiakaspalvelu Forssan Prismassa), tunnisteiksi aspa, oppimispäiväkirja, top ja työssäoppimispaikkasi nimi.

Huom!
  • Kun tekee kunnolla tämän tehtävän, on näyttökeskustelussa helpompaa!
  • Työssäoppimisen läpipääsyn vaatimuksena on ennalta määrätyn tuntimäärän lisäksi se, että olette pitäneet joka viikko työssäoppimispäiväkirjaa tehneet myös muut työssäoppimistehtävät (tähän mennessä tämä ja työssäoppimispaikan esittely). Siksi viimeistään nyt kannattaa alkaa kirjoitella siitä, mitä olette tehneet tähän mennessä. Jokaisesta viikosta pitää olla oma kirjoitus. 
  • Muistakaa myös kutsua joko Minna (minna.honkala@faiedu.com) tai Jaana (jane.jussila@gmail.com) bloginne lukijoiksi!
    • Miten kutsut opettajan lukijaksi: 
      1. Mene blogisi hallintonäkymään > Valitse Asetukset > Perus > Sivun alareunasta Käyttöoikeudet: Blogin lukijat > Valitse Yksityinen - Vain nämä lukijat > Kirjoita joko jane.jussila@gmail.com TAI minna.honkala@faiedu.com > Tallenna muutokset.

perjantai 29. tammikuuta 2016

Työssäoppimispäiväkirja

Kirjoita omaan blogiisi työssäoppimispäiväkirjaa kerran viikossa, viimeistään kunkin viikon sunnuntaina. Kerro tekstissä vähintään seuraavista asioista kokonaisilla virkkeillä:
  • Mitä olet viikon aikana tehnyt?
  • Mitä olet oppinut tekemisen kautta ja onko tekeminen tullut helpommaksi?
  • Millaisia ongelmia tai haastavia tilanteita tai asiakkaita olet kohdannut? Miten olet selvinnyt niistä?
  • Mitkä asiat ovat jääneet mietityttämään sinua?
  • Mitä toivot pääseväsi tekemään ensi viikolla?
  • Halutessasi voit lisätä blogiisi myös kuvia. Huom! Muista kysyä kuvauslupa työnantajaltasi!
Otsikoksi: Ensimmäinen/Toinen/Kolmas jne. viikko työssäoppimassa (+työpaikan nimi).
Tunnisteiksi: top, aspa, oppimispäiväkirja + työssäoppimispaikan nimi 

Opettavaista työssäoppimista teille kaikille! 

CC BY 2: Betsey Johnson - Stanford Shopping Center

tiistai 26. tammikuuta 2016

Työssäoppimispaikan esittely

Tee blogikirjoitus, jossa kirjoitat seuraavista asioista:
  • Esittelet työssäoppimispaikkasi: Mikä liike, missä sijaitsee?
  • Lisää kirjoitukseen linkki työssäoppimispaikkasi nettisivuille (jos sellaiset on).
  • Mitä tuotteita liike myy? 
  • Mitkä ovat liikkeesi pahimmat kilpailijat seudulla ja miksi juuri ne?
  • Keiden oletat olevan paikkasi pääasiallisia asiakkaita?
  • Miten liike mainostaa itseään (some, lehdet yms?) Liitä kirjoitukseesi yksi liikkeen mainos (esim. kuvakaappaus).
  • Millaisia töitä odotat työssäoppimiseltasi?
  • Mitä haluaisit oppia?
  • Mikä on tavoitteesi? Mitä sinun pitää tehdä sen saavuttamiseksi?
  • Millainen on ihanne työntekijä? Kirjoita lyhyt kuvaus siitä, miten sinun tulee käyttäytyä työssäoppimispaikassasi, jotta olisit ihannetyöntekijä ja voisit saada paikasta mahdollisen kesätyön. Yritä saada mukaan konkreettisia esimerkkejä. Käytä apuna myös alla olevaa katkelmaa työssäoppimispaikoilta kerätystä palautteesta.
Etsi kirjoitustasi varten tietoa netistä. Etsi myös kuva työssäoppimispaikastasi.

Otsikoksi Työssäoppimispaikan esittely, tunnisteiksi työelämäodottaa, top, aspa, esittely, tavoitteet + työssäoppimispaikkasi nimi.
Chris Makarsky https://www.flickr.com/photos/cmak/6615291135

CC BY-SA 2.0



torstai 21. tammikuuta 2016

Kioskivuororaportti

Kun olet ollut kioskissa, kirjoita blogiisi lyhyt raportti siitä, mitä kioskivuorolla teit:
  • Mitä valmisteluita piti tehdä, jotta kioski saatiin auki?
  • Mitä kuuluu kioskin asiakaspalveluun?
  • Mitä jälkitoimia oli tehtävänä kioskin sulkemisen jälkeen?
  • Millainen kokemus kioskissa työskentely sinulle oli?
  • Miten toimintaa voisi mielestäsi kehittää?
Otsikoksi Asiakaspalvelua harjoittelemassa Killan kahviossa, tunnisteiksi top, kahvio, reflektio, aspa